Joulukalenteri #10 pv19 ~ Meidän perheen matkustelu

~Tuli pakkasta ja hiutaleet leijailivat alas. Jokainen osa minusta oli jo mullan alla, jopa entinen varteni. ~

Moikka!

Tässä luukussa kerron meidän perheen aiemmista ulkomaanmatkoista. Kuten kerroinkin jo mun "50 Faktaa musta" postauksen kakkososassa, olen käynyt 15 eri maassa ja joissain kaksi tai jopa kolmekin kertaa (Espanjassa neljä). Kerron nyt uusimmisista vähän tarkemmin, eli niistä joista muistankin jotain, ja vanhemmista äitini kertoo minulle joten ne ovat vähän lyhyempiä. Ja en siis kerro meidän tämänvuotisesta Espanjan- matkasta, koska siitä olenkin jo kertonut paljon täällä blogissa. (Etkö ole vielä lukenut matkablogiani Espanjasta? Tästä pääset sen eri osiin;  osa 1, osa 2, osa 3, osa 4, ostosten esittely) Aloitetaan uusimmasta vanhimpaan, ja toissa vuonna olimme aika lähellä sijaitsevassa maassa.

🌟Viisi yötä jouluun🌟

Norja

Matkan kesto: 10 päivää
Mahdolliset muut maat matkalla: Ruotsi
Kulkuvälineet: Laiva, auto, jalat
Matka-ajankohta: Kesäloman alkupuoli vuonna 2016
Yleisesti matkasta: Ajoimme autolla Naantalin satamaan ja ajoimme auton laivaan. Matka-aika oli noin 11-18 eli 8-9 tuntia (jos laskette tosta kellonajasta niin seitsemän, mutta lähtö on Suomen ja saapuminen Ruotsin aikaa). Yövyimme yhden yön Arboga- nimisessä motellissa. Siellä meille annettiin ensin väärä avain huoneeseen, ja aamulla aamupalantekijä oli nukkunut pommiin. Eli hyvin meni. Aamulla ajoimme Lyse- vuonon pohjukkaan, eli Lysebotn- nimiseen pieneen kylään. Nukuimme siellä White House- nimisessä majatalossa joka oli leirintäalueen yhteydessä. Sinä päivänä tutkimme myös kylää eikä siellä ollut mitään erityistä. Seuraavana päivänä ajoimme serpenttiinitietä ylös Kjerag cafeen, kahvilaan. Se sijaitsee Lyse- vuonoa ympäröivän vuoren rinteessä. Sitten lähdimme patikoimaan Kjeragboltenille, ja heti alussa oli vaikea nousuosuus paljasta vuorenseinämää ylös. Reitti oli vuoria joita mentiin ylös ja alas, eli tosi vaikeakulkuista maastoa. Yhdessä kohtaa oli vuoripuro, josta joimme suoraan. Eikä ollut edes pahaa! Sumua oli tosi vaihtelevasti ja olimme lähes samalla korkeudella sateenkaaren kanssa. Perillä oli iso kivi kahden vuoren välissä, jolle ihmiset menivät seisomaan. Sieltä oli siis suuri mahdollisuus tippua maahan, ja pudotus oli noin kilometrin. Minä menin sinne siitä huolimatta isän kanssa, veljeni ja äiti eivät uskaltaneet. Se oli kyllä tosi pelottavaa.  Sitten teimme ruokaa ja söimme, jonka jälkeen kävelimme saman matkan takaisinpäin. Jos haluatte lukea lisää Kjeragista, (vain englanniksi ja norjaksi) painakaa →tästä←. Seuraavana päivänä menimme pienellä laivalla Lyse- vuonoa pitkin sen toiseen päähän, ja ajoimme sieltä eräälle leirintäalueelle, jolla yövyimme teltassa. Yön nukuttuamme lähdimme jälleen patikoimaan, tällä kertaa Preikestolenille. Patikoinnin matka oli 3,8 kilometriä suuntaansa. Olen käynyt siellä ennenkin mutta silloin äiti kantoi minua rintarepussa koska olin vasta vuoden ikäinen. Matka oli aika lailla tasaisempi ja helpompi kuin Kjeragboltenille, mutta raskas oli sekin. Perillä oli erikoinen kallionkieleke, tässä muutama kuva jotta ymmärtäisitte.

Kuvahaun tulos haulle preikestolen
Tältä se näyttää kaikissa meidän valokuvissa...

...ja yläviistosta.

Kävimme siis tuon kallionjyrkänteen reunalla. Se ei ollut läheskään yhtä hurjaa kuin Kjeragboltenilla, mutta vähintään yhtä vaarallista.
Loppupuolella matkaa kävimme myös isossa kaupungissa nimeltään Bergen. Siellä olimme kaksi päivää. Siellä oli paljon kaikkea hienoa, puistoja, ravintola ja Ruusutorni eli vanha linna jossa kävimme, ja sen pihalla oli häät. Bergenissä kulki myös Ikea-busseja ja hyppäsimme yhteen niistä. En kyllä nyt muista, mitä ostimme Ikeasta vai ostimmeko mitään, mutta kävimme ainakin syömässä lihapullia ja pehmistä.

Takaisinpäin Suomeen tulimme myös laivalla. Eikä tässä tästä matkakohteesta varmaan muuta. Kyllä oli kivaa ja näimme upeita maiseima!

Espanja

Matkan kesto: kolme viikkoa
Mahdolliset muut maat matkalla: Saksa, Ranska, Andorra
Kulkuvälineet: Auto, laiva, jalat
Matka-ajankohta: Kaksi viikkoa ennen kesäloman alkua vuonna 2015
Yleisesti matkasta: Menimme laivalla Saksaan, jälleen auto mukanamme, ja matka kesti n.1,5 vuorokautta. Olimme kaksi vuorokautta Luxemburgissa, ja ajoimme sieltä Ranskaan jossa yövyimme Nimes- nimisessä kaupungissa yhden yön. Sieltä ajoimme Andorraan jossa olimme jälleen vain yhden yön verran (tai kaksi...). Seuraavana ajoimme Torre De La Moraan jossa olimme kaksi yötä. Se oli tosi hieno paikka, se oli meren rannalla ja siellä oli myös uima-allas. Sitten menimme Port Aventura- nimiseen huvipuistoon ja nukuimme sen hotellissa neljä yötä. Kävimme siis huvipuistossa neljänä eri päivänä, ja yhtenä päivänä olimme vesihuvipuistossa. Siellä oli kaikenkaikkiaan tosi hauskaa.
Sen jälkeen menimme vielä Torre De La Moraan neljäksi yöksi, jonka jälkeen ajoimme Saksaan milloin missäkin yöpyen ja kuljimme laivalla Suomeen. Tämäkin matka oli superhauska, ja haluaisin tuohon huvipuistoon vielä uudestaankin!

| Tässä kohtaa olen kirjoittanut ja tehnyt taustatutkimusta ihan sika pitkään, ja nyt kun kirjotan tätä on siis 18. päivä |

Päätin nyt että kirjoitan meidän Amerikan- matkoista ihan erikseen koska niistä on niin paljon kaikkea kerrottavaa että... Mutta toivottavasti vaan nää kaksi riitti vaikka sanoinkin alussa vähän silleen että ois enemmän...

Schleich- kalenteri

Luukusta 18 tuli sille isommalle hepalle joka tulee
 kalenterissa myöhemmin, niin sille tällänen ihana
loimi <3.

Ja luukusta 19 paljastui loimeen sopiva riimu =)

Siinä kaikki tältä kertaa, ja ylihuomenna on tulossa taas joulukalenteria!

Moikka!

Suosituimmat postaukset

Bullet Journal - mikä se on?